منظور از قیمت سهام، قیمت بازار یا قیمت معاملاتی، که در برگیرنده ارزشی است که بر حسب توافق خریدار و فروشنده تعیین می‌گردد. قیمت هر سهم که به طور روزانه در تابلوی بورس اوراق بهادار منعکس می‌شود قیمت آخرین معامله ای است که بر روی سهم مذکور انجام شده است.

و منظور از تغییر قیمت سهام نیز، تغییرات مختلف در ارزش مبادله ای سهامی است که در بازار بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار می‌گیرد (قائمي، 1379، 76).

 

2-4 سقوط قیمت سهام

موضوع تغييرات ناگهاني قيمت سهام، طي سال‌های اخير و به ويژه بعد از بحران مالي سال 2008، توجه بسياري از دانشگاهيان و افراد حرفه‌ای را به خود جلب كرده است. اين تغييرات، به دو صورت سقوط و جهش قيمت سهام رخ می‌دهد. با توجه به اهميتي كه سرمایه‌گذاران براي بازده سهام خود قائل هستند، پدیده‌ی سقوط قيمت سهام كه منجر به كاهش شديد بازده می‌شود، در مقايسه با جهش بیش‌تر مورد توجه پژوهش گران قرار گرفته است (فروغی و میرزایی، 1391، 81).

تعريف سقوط قيمت سهام داراي سه ويژگي مشخص است:

  1. سقوط قيمت سهام، يك تغيير بسيار بزرگ و غيرمعمول در قيمت سهام است كه بدون وقوع يك حادثه‌ی مهم اقتصادي رخ می‌دهد.
  2. اين تغييرات بسيار بزرگ به صورت منفي هستند.
  3. سقوط قيمت سهام، يك پدیده‌ی واگيردار در سطح بازار است. بدين معني كه كاهش قيمت سهام تنها به يك سهام خاص منحصر نمی‌شود، بلكه تمام انواع سهام موجود در بازار را شامل می‌شود.

هر يك از ویژگی‌های سه‌گانه فوق، در مجموعه اي از حقايق تجربي، مستدل و قوي ريشه دارد. در رابطه با ويژگي نخست، هانگ و استين (2003) بيان می‌کنند كه بسياري از تغييرات بزرگي که بعد از جنگ جهاني در شاخص (S & P500)  رخ داده است و به ويژه سقوط بازار در اكتبر 1987، به دليل افشاي اخبار مربوط به يك رويداد مهم و قابل توجه نبوده است. ويژگي دوم تعريف فوق، ناشي از يك عدم تقارن تجربي و قابل توجه در تغييرات بازده بازار است. بدين معني كه تغييرات بزرگ در قيمت بیش‌تر به صورت كاهش و کم‌تر به صورت افزايش بوده است. سومين ويژگي تعريف سقوط قيمت سهام، اين است كه سقوط، پديدهاي است كه تمام بازار را در بر می‌گیرد. بدين معني كه اين پديده به تمام انواع سهام موجود در بازار سرايت می‌کند (همان منبع، 81).

 

2-5 تعیین قیمت سهام

قیمت سهام هر لحظه و بر اثر تغییرات عرضه و تقاضای بازار قابل تغییر است. اگر تعداد خریداران یک سهم از تعداد فروشندگان آن بیشتر باشد، یعنی تقاضای خرید یک سهم بیشتر از میزان عرضه آن برای فروش باشد، قیمت آن سهم افزایش می‌یابد و برعکس. درک عرضه و تقاضا و تغییرات قیمتی ناشی از آن بسیار آسان است، اما آنچه دشوار است، فهم آن چیزی است که به تغییرات عرضه و تقاضا در بازار سهام می‌انجامد و سبب می‌شود برخی خواهان یا خریدار سهم خاصی شوند و برخی دیگر، روی گردان یا فروشنده آن باشند (خاكپور، 1387، 58).

مطابق تئوری اقتصادی الگوی قیمت­گذاری دارایی‌های سرمایه‌ای قیمت یک دارایی تابعی از ریسک و نوسانات شرطی آن است. لذا، پیش بینی نوسانات قیمت یا بازدهی سهام اهمیت زیادی در انتخاب پرتفوی، مدیریت دارایی‌ها و حتی قیمت­گذاری سهام شرکت‌هایی که تازه وارد بورس می‌شوند دارد. توسعه همه جانبه و تعمق بازار سرمایه به عنوان موتور محرکه توسعه اقتصادی، نیازمند اعتماد عموم مشارکت کنندگان به کارایی و درستی آن در تعیین قیمت عادلانه اوراق بهادار است. یک سهم جدید در بازار هیچ قیمتی ندارد، زیرا هنوز در بازار آزاد معامله نشده است. بنابراين این پرسش مطرح می‌شود که قیمت مناسب برای این سهم چگونه تعیین می‌شود؟

تعیین قیمت سهام کار بسیار مشکلی است، بدیهی است شرکتی که این اوراق بهادار را منتشر کرده است می‌خواهد آن‌ها را به بالاترین قیمت ممکن بفروشد و خریداران یا کسانی که می­خواهند در این سهام سرمایه‌گذاری نمایند مایلند آن را به پایین‌ترین قیمت ممکن بخرند. قیمت سهام شرکت‌ها بیشتر از طریق عرضه و تقاضا و یا توسط کارگزاران، مؤسسات تأمین سرمایه و … تعیین می‌شود. جهت قیمت گذاری بایستی قیمتی تعیین شود که برای شرکت انتشار دهنده سهام معقول، مناسب و عادلانه باشد و از سوی دیگر نظر خریداران و سرمایه‌گذاران را هم جلب کند و رغبت و میل به سرمایه‌گذاری را در آنان بر انگیزاند. تجربه نشان داده است که اگر قیمت سهامی‌ به صورتی «معقول و مناسب» تعیین شود قیمت آن سهام کم کم، در بازار روند صعودی به خود می­گیرد (همان منبع، 125).

یکی از موارد مهم جهت رشد و توسعه بازار سرمایه، ایجاد دانش عمومی در ارتباط با فرآیند تعیین قیمت اوراق بهادار از جمله سهام و عوامل موثر بر قیمت و حجم معاملات سهام و تفسیر رویدادهای مهم از قبیل اعلان افزایش سرمایه از طریق عرضه سهام جدید می‌باشد. عرضه سهام باعث می‌شود که سهام بیشتری در دست سهامداران باشد و حجم مبادلات افزایش یابد. حجم مبادلات نیز می‌تواند به عنوان اطلاعاتی مهم و با ارزش در تصمیم­گیری‌های سرمایه گذاری مورد استفاده قرار گیرد و اطلاعات مفیدی در ارتباط با وضعیت فعلی و چشم‌انداز آینده قیمت به تصمیم گیرندگان و سرمایه‌گذاران ارائه نماید. شرکت‌هایی که حجم معاملاتشان نسبت به دیگر شرکت‌ها بالاتر است، به دلیل قابلیت نقدشوندگی بالاتر، ریسک کمتری در ارتباط با عدم امکان فروش سهام در بازار خواهند داشت.

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

عدم اطمینان اطلاعاتی و كاهش خطر سقوط قيمت سهام


دیدگاهتان را بنویسید