نقش مشارکت مدیریت و قابلیت­های بازاریابی بر مزیت رقابتی

(مطالعه موردی: بانک رفاه کارگران)

تیر 1394

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

نکته در مورد این پایان نامه : هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است

عنوان صفحه
چکیده……….. 1
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1) مقدمه 3
1-2) تعریف و بیان مسئله پژوهش 4
1-3) اهمیت و ضرورت موضوع پژوهش 6
1-4) اهداف پژوهش: 7
1-4-1) اهداف اصلی : 7
1-4-2) اهداف فرعی: 7
1-4-3) اهداف کاربردی 8
1-5) قلمرو پژوهش: 8
1-6) فرضیه های پژوهش: 8
1-7) بیان متغیرهای مورد بررسی در قالب یک مدل مفهومی: 10
1-8) شرح مفاهیم و اصطلاحات: 11
1-8-1) تعاریف مفهومی: 11
1-8-2) تعاریف عملیاتی: 12
فصل دوم: ادبیات نظری و پیشینه پژوهش
2-1) مقدمه:. 15
2-2) مبانی نظری: 15
2-2-1) قابلیت بازاریابی: 15
2-2-1-1) تعاریف قابلبت های بازاریابی 15
2-2-1-2) قابلیت های بازاریابی و عملکرد 18
2-2-1-3) ابعاد قابلیت های بازاریابی 20
2-2-1-3-1) کانالهای توزیع 20
2-2-1-3-2) پیشبرد فشیوه 24
2-2-1-3-3)محصول 25
2-2-1-3-4)خدمات 29
2-2-2) مشارکت مدیریت 32
2-2-2-1) تعریف مشارکت 32
2-2-2-2)تعریف مشارکت مدیریت 32
2-2-2-3) مشارکت در نگاه اسلام 35
2-2-2-4) ابعاد مدیریت مشارکتی 35
2-2-2-5)اهداف مدیریت بر مبنای مشارکت 37
2-2-2-6)مزایای مدیریت بر مبنای مشارکت 38
2-2-2-7)موانع مدیریت بر مبنای مشارکت 39
2-2-2-8)نقش نظام مدیریت بر مبنای مشارکت در تحول اداری 40
2-2-3) نوآوری 41
2-2-3-1) تفاوت تغییر سازمانی با نوآوری و خلاقیت در سازمان 45
2-2-3-2) دیدگاه¬های صاحب نظران پیرامون نوآوری در سازمان¬ها 46
2-2-3-3) ضرورت و اهمیت نوآوری در سازمان 47
2-2-3-4) دیدگاه¬های صاحب نظران پیرامون نوآوری در سازمان¬ها 46
2-2-3-5) عوامل موثر در افزایش خلاقیت و نوآوری 48
2-2-3-6) شرایط لازم جهت تحقق نوآوری 57
2-2-3-7) موانع خلاقیت و نوآوری سازمانی 60
2-2-4) مزیت رقابتی 60
2-2-4-1) مفهوم مزیت رقابتی 60
2-2-4-2) مزیت های رقابتی در قلمروهای انسانی، سازمانی و محیطی 64
2-2-4-3) نگرش های موجود به منشاء مزیت رقابتی 66
2-2-4-4) مزیت رقابتی پایدار (تحكیم بازار خدمات) 67
2-2-5) بانکداری 69
2-2-5-1)آغاز بانكداری درجهان 69
2-2-5-2) آغاز بانكداری در ایران 71
2-2-5-3) ملی شدن نظام بانکی بعد از انقلاب اسلامی 73
2-2-5-5) بانک رفاه کارگران 75
2-3) پیشینه پژوهش: 77
2-3-1) پیشینه داخلی 77
2-3-2) پیشینه خارجی 79
فصل سوم:شیوه شناسی پژوهش
3-1) مقدمه:. 83
3-2) نوع و شیوه پژوهش: 83
3-3) معرفی جامعه و نمونه آماری: 83
3-3-1) جامعه آماری: 83
3-3-2) نمونه آماری و حجم آن: 83
3-4) شیوه و ابزارگردآوری اطلاعات: 86
3-5) شیوه تجزیه و تحلیل داده ها: 87
3-5-1) مفهوم سطح معنی داری: 88
3-5-2) مفهوم همبستگی (r ): 88
3-5-3) آزمون کولموگروف- اسمیرنوف: 88
3-5-4) مدل معادلات ساختاری 89
3-5-5) معیارهای برازش 89
3-6) روایی. 92
3-7) پایایی. 92
فصل چهارم:تحلیل داده های پژوهش
4-1 ) مقدمه 95
4-2) توصیف آماری داده¬ها 97
4-3 ) آزمون نرمال بودن داده¬ها 100
4-4) بررسی فرضیات 101
4-4-1) آزمون همبستگی 101
4-4-2) استاندارد سازی ابزار اندازه گیری مفاهیم 129
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1) مقدمه.. 146
5-2) نتایج تجربی 146
5-2-1) نتایج تجربی توصیفی: 146
5-2-2) نتایج تجربی استنباطی: 147
5-3) پیشنهادها: 153
5-3-1) پیشنهادهای كاربردی: 153
5-3-2) پیشنهادهایی برای پژوهش¬های آینده: 156
5-5) محدودیت¬های پژوهش : 156
منابع………………………………………..157
منابع فارسی. 157
منابع لاتین……………………………………………167
پرسشنامه 168
خروجی نرم افزار 171

چکیده
هدف از این پژوهش مطالعه نقش مشارکت مدیریت و قابلیت¬های بازاریابی بر مزیت رقابتی در بانک رفاه کارگران کرمانشاه می¬باشد. شیوه پژوهش با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری داده¬ها از نوع توصیفی و تحلیل همبستگی و رگرسیون است و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم¬افزار آموس می¬باشد. جامعه آماری211 نفر از کارکنان بانک رفاه کرمانشاه می¬باشد، شیوه نمونه-گیری طبقه بندی و حجم نمونه 135 نفر می¬باشد. جهت گردآوری داده¬ها از پرسشنامه¬ استاندارد استفاده شد، که روایی صوری و محتوای آن به تأیید اساتید دانشگاه و کارشناسان بانک رسید. پایایی کلی پرسشنامه 958/0 می¬باشد. در این پژوهش سیزده فرضیه مطرح گردید، یافته¬های این پژوهش بیانگر آن است که قابلیت¬های بازاریابی و مشارکت مدیریت بر مزیت رقابتی اثر دارد و تمامی فرضیه ها تائید گردید. در نهایت پیشنهاد می¬شود بانک در راستای بهبود مزیت رقابتی خود بهبود استفاده از قابلیت¬ها و مشارکت را به عنوان یک هدف مهم و اولویت¬دار مدنظر قرار دهد.

واژه¬های کلیدی: قابلیتهای بازاریابی، مشارکت مدیریت، نوآوری، مزیت رقابتی، بانک رفاه کارگران.

فصل اول
کلیات پژوهش

1-1) مقدمه
امروزه صاحب نظران معتقدند سازمان¬ها برای مصون ماندن از امواج سهمگین تغییرات محیطی و نیز سازگاری با الزامات رقابتی، چاره¬ای جز کسب مزیت رقابتی پایدار ندارند. سازمان¬هایی که دارای تجهیزات برتر برای پاسخگویی به الزامات بازار و پیش بینی شرایط متغیر هستند از مزیت رقابتی بلندمدت و سودآوری بهتر بهره مند می¬شوند(وراواردنا و اکاس ، 2004، 419-428). مزیت رقابتی زمانی ایجاد می¬شود که خریدار در ارتباط با گزینه¬های دیگر بیشترین ارزش مشاهده شده را دریافت کند(ریچنثین ، 2004، 297-308). به طور کلی مزیت رقابتی نشان می¬دهد که یک مؤسسه می¬تواند عملکرد تجاری بهتری نسبت به رقبای خود در همان حوزه صنعتی با بکارگیری دارایی¬ها و شایستگی¬های خود به دست آورد(لی و هثییه ، 2010). صنعت بانکداری کشور به واسطه تغییر و تحولات عمده¬ای که در زمینه¬های تکنولوژی، ساختارهای سازمانی و توسعه ارتباطات بوجود آمده، تغییرات زیادی را تجربه نموده است. نیاز به همگامی با تحولات محیطی، این صنعت را نیز به سوی جهت گیری¬ها و استراتژی¬های جدیدی رهنمون ساخته است. علاوه بر آن بانک¬ها به عنوان اصلی¬ترین نهادهای مالی جامعه، با رقابت¬های شدید جهانی نیز مواجه هستند(هادیزاده، 1387). بانک¬های کشور جهت حضور فعال در عرصه¬های رقابتی بازارهای جهانی و موفق ماندن در بازار داخلی، ناگزیر به کسب و حفظ مزیت رقابتی پایدار می¬باشند. برای این کار ضروری است عوامل تعیین کننده مزیت رقابتی پایدار و روابط میان آن¬ها مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد(وراواردنا و اکاس، 2004، 419-428).
1-2) تعریف و بیان مساله پژوهش
دنیای امروز مملو از تغییرات و دگرگونی¬هاست. تغییر در فناوری، تغییر در اطلاعات، تغییر در خواسته¬های مردم، تغییر در مصرف کنندگان و تغییر در بازارهای جهانی. اما از مهمترین تغییرات ایجاد شده در صحنه کسب و کار، تغییر در ارزش¬های قابل عرضه به خریداران بوده است که به عنوان عامل اصلی موفقیت در سازمان¬های فعلی شناخته می¬شود و سازمان¬های پیشرو در هر صنعت موفقیت خود را مدیون توانایی در عرضه و ارائه ارزش بیشتر به خریداران در مقایسه با رقبایشان می¬دانند. وارن کیگان از صاحب¬نظران علم بازاریابی معتقد است که تنها در صورت تمرکز منابع بر فرصت¬ها و ایجاد ارزش برای مشتریان است که می-توان به مزیت رقابتی پایدار دست یافت و پشتوانه¬ای محکم برای ادامه حیات سازمان و کسب رهبری در آن عرصه رقابت را پیدا کرد(کمبس و میتکالفی ، 2000، 209). قابلیت¬ها نتیجه گروه¬هایی از منابع¬اند که با یکدیگر کار می¬کنند. آن¬ها منابع متفاوت را با هم پیوند می¬دهند و سازمان را برای ایجاد عملکرد مالی برتر توانا می¬سازند. براساس دیدگاه مبتنی بر منابع، قابلیت¬ها به عنوان نوعی کارآیی که سازمان¬ها بدان وسیله مجموعه¬ای از منابع معین را به منظور دستیابی به اهداف خاص به کار می¬برند، ملاحظه می¬شود. در ادبیات دیدگاه مبتنی بر منابع، قابلیت¬ها به عنوان مهارت¬های مدیریتی و دانش انباشته برای توسعه دارایی¬ها تعریف می¬شوند. قابلیت¬ها در فرآیندها و روال¬های عادی سازمانی جای می¬گیرند و تقلید از آن¬ها بسیار مشکل است. بنابراین، آن¬ها می¬توانند برای سازمان¬ها مزیت رقابتی پایدار را سبب شوند. محققان ادبیات قابلیت این مفهوم را به دسته¬های متفاوتی طبقه بندی کرده است(زهدی، 1391). قابلیت¬های بازاریابی عبارت است از توانایی یک شرکت برای بکارگیری منابع در راههای مقرون به صرفه و رقابتی(جاکولا و همکاران ، 2010، 1300-1310). قابلیت بازاریابی به عنوان فرآیندهای مکمل طراحی شده برای بکارگیری دانش جمعی، مهارت¬ها و منابع شرکت با نیازهای وابسته بازار به کسب و کار تعریف می¬شود .این توانمندی¬های کسب و کار به ارزش کالاها و خدمات می¬افزاید و از طریق استراتژی آمیخته بازاریابی تقاضای رقابتی را برآورده می-سازد(ویراواردنا و اکاس ، 2004، 419-428). بسیاری از مؤلفین پیشنهاد می¬کنند که قابلیت بازاریابی یک شرکت می¬تواند به طور قابل ملاحظه¬ای محصول و خدمت رقابتی خود را تحت تأثیر قرار دهد(لی و هسیه ، 2010).
از سوی دیگر مشارکت مدیریت اشاره به مدیریت ارشد دارد که قادر به ایجاد فرهنگ درست و ساختار سازمانی که می¬تواند منابع کافی فراهم و محرک انگیزشی برای ارائه یک پروژه ارائه دهد(اتوهانس و کو ، 2001؛ لیو و حسن ، 2009). آن¬ها افرادی که قادر به ایجاد فرهنگ درست و نهادی که می¬تواند ساختار و منابع کافی و محرک انگیزشی برای یک پروژه ارائه بدهند(برون و آنتونی ، 2011). مشارکت مدیریت در اصطلاح نوآوری به عنوان میزانی که مدیران ارشد در پروژه¬های نوآوری درگیر تعریف شده است، به عنوان اقدامی دوراندیشی که کارکنان را برای کشف فرصت¬های نوآورانه، برای برنامه¬ریزی، رهبری، کنترل و سازماندهی اجرای فعالیت¬های نوآورانه و ارائه مشوق¬های لازم و تغییر برای آینده کمک و پشتیبانی می-کند(اندرسون ، 2004؛ دی برنتانی و همکاران ، 2010). چنین مشارکت مستلزم ارتباطات باز و مکرر و همکاری در امور مربوط به تصمیم¬گیری نوآوری می¬باشد. مشارکت گسترده مبادله بهتر اطلاعات، پیش بینی نقایص و حل مشکلات و معرفی روان¬تر از طرح¬های ابتکاری را تسهیل می¬کند(استانلی ، 2013، 710)
بانك¬ها نمونه بارز شركت¬های خدماتی هستندكه خدمات مالی خود را به مردم عرضه می¬دارند. در سال¬های گذشته صنعت بانك¬داری ایران، به دلیل مشكلات مختلف اقتصادی، اجتماعی، دولتی بودن و مهم¬تر از همه فزونی میزان تقاضا بر عرضه، مشتری¬مداری و اركان آن را مورد بی¬توجهی قرار داده است. اما با ورود بانك-های بخش خصوصی، این صنعت رفته رفته به سوی رقابتی شدن قدم برمی¬دارد. تغییرات تدریجی كه در صنعت بانك¬داری ایران به دلیل ورود بانك¬های بخش خصوصی بوجود آمده است، باعث افزایش سطح انتظارات مشتریان در تمام زمینه¬های مربوط به خدمات مشتری شده است. لذا با توجه به افزایش قدرت انتخاب مشتریان در جند ساله اخیر در ایران به دلیل وجود تعداد زیاد بانک¬های فعال در صنعت بانکداری اعم از دولتی و خصوصی، شناسایی عوامل مؤثر بر مزیت توسط این بانک¬ها امری ضروری، مهم و اجتناب-ناپذیر است. لذا با توجه به مطالب فوق این تحقیق به دنبال پاسخ به این پرسش است که قابلیت¬های بازاریابی و مشاکت مدیریت بر مزیت رقابتی در بانک رفاه کرمانشاه اثر مثبت و معنی¬دار دارد؟
1-3) اهمیت موضوع پژوهش
در محیط متغیر امروز، برای حضور و رشد در بازار رقابتی باید نسبت به رقیب مزیت رقابتی داشت. محصولات برجسته، فناوری پیشرفته و مانند آن، اگر در خلق مزیت رقابتی مؤثر نباشند، هیچ اثری در موفقیت شركت نخواهند داشت و راهبرد رویكردی است كه به دنبال خلق مزیت رقابتی است(غفاریان، 1383). مزیت رقابتی، عامل یا تركیبی از عوامل است كه باعث می¬شود، در محیط رقابتی سازمان موفقتر از سایر سازمان¬ها عمل كند. در تعریف دیگر، مزیت رقابتی شامل مجموعه عوامل یا توانمندی¬هایی دانسته شده است كه همواره شركت را به نشان دادن عملكردی بهتر از رقبا قادر می¬سازد .همچنین مزیت رقابتی، ارزش-های قابل ارائة شركت برای مشتریان است، به نحوی كه این ارزش¬ها از هزینه¬های مشتری بالاتر است(پورتر ،1986). مزیت رقابتی وضعیتی است که یک بنگاه را قادر می¬سازد با کارایی بالاتر و بکارگیری روش¬های برتر، محصول با کیفیت بالاتر عرضه نماید و در رقابت با رقبا سود بیشتری را برای بنگاه فراهم آورد یک واحد اقتصادی زمانی دارای مزیت رقابتی است که بتواند دلایل خاص که ناشی از ویژگی¬های آن واحد است (مانند وضعیت مکانی،پرسنلی….) به طور مداوم خدمات و تولیدات خود را نسبت به رقبایش با هزینه پایین¬تر و کیفیت بالاتر عرضه کند(حسینی و احتیاطی، 1385). نظریه مزیت رقابتی به شكل منظم و منسجم از آغاز دهه 1960 در دانشگاه هاروارد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و جهت تبیین مزیت رقابتی، روی اثر محیط بیرون بر استراتژی بنگاه تمركز گردید براساس این دیدگاه، بنگاه¬ها در صنعت یكسان، داده-های یكسانی را دریافت می¬كنند و در نتیجه بایست استراتژی¬های یكسانی را بپذیرند و در نهایت نتایج یكسانی را مشاهده كنند. در این وضعیت، امكان كسب مزیت رقابتی وجود ندارد و تفاوت عملكرد بنگاه¬ها احتمالاً تنها در كوتاه¬مدت امكان پذیر می¬باشد(كالكاگنو ، 1996).
در صورتی که وجود مزیت رقابتی برای یك كشور منوط به رقابت¬پذیری بنگاه¬ها، شرکت¬ها و سازمان¬هایش می¬باشد. با رقابتی شدن بازارهای مالی به منظور موفقیت بیشتر و پیشرفت اهداف و فعالیت در كنار رقبا، هر موسسه خدماتی و خصوصا بانک¬ها با توجه به چشم¬انداز مأموریت و اهداف و شرایط و امكانات داخلی و فرصت¬ها و تهدیدهای موجود می¬بایست، یك برنامه بازاریابی جامع و كامل را تدوین و اجرا نمایند. با توجه به اینكه متغیرهای مورد بررسی پژوهش می¬تواند مفهومی اساسی در ایجاد مزیت رقابتی ایجاد کند، بانک¬ها و موسسات مالی برای افزایش مزیت رقابتی و در جهت حفظ سهم بازار و سودآوری بیشتر طرح¬ریزی می-كنند.

اهداف پژوهش
1-4-1) اهداف اصلی:
نقش مشارکت مدیریت و قابلیت¬های بازاریابی بر مزیت رقابتی در بانک رفاه کارگران
1-4-2) اهداف فرعی:
تعیین میزان اثر محصول متمایز بر نوآوری غیرتکنولوژی در بانک رفاه کارگران
تعیین میزان اثر خدمت به مشتری بر نوآوری غیرتکنولوژی در بانک رفاه کارگران
تعیین میزان اثر پیشبرد بر نوآوری غیرتکنولوژی در بانک رفاه کارگران
تعیین میزان اثر تحقیقات بازاریابی بر نوآوری غیرتکنولوژی در بانک رفاه کارگران
تعیین میزان اثر محصول متمایز بر نوآوری تکنولوژی در بانک رفاه کارگران
تعیین میزان اثر خدمت به مشتری بر نوآوری تکنولوژی در بانک رفاه کارگران
تعیین میزان اثر پیشبرد بر نوآوری تکنولوژی در بانک رفاه کارگران
تعیین میزان اثر تحقیقات بازاریابی بر نوآوری تکنولوژی در بانک رفاه کارگران
تعیین میزان اثر مشارکت مدیریت بر نوآوری تکنولوژی در بانک رفاه کارگران
تعیین میزان اثر نوآوری تکنولوژی بر مزیت رقابتی در بانک رفاه کارگران
تعیین میزان اثر نوآوری غیر تکنولوژی بر مزیت رقابتی در بانک رفاه کارگران.

1-4-3) هدف كاربردی
هدف کاربردی این پژوهش اینست که سیاست¬گذاران و مدیران ارشد بانک رفاه کارگران از نتایج این پژوهش در جهت اصلاح و بهبود نقاط ضعف و ارتقا نقاط قوت استفاده کنند.

قلمرو پژوهش
قلمرو موضوعی: پژوهش مورد نظر به لحاظ حوزه مطالعاتی جزء پژوهش های مدیریتی می¬باشد و به طور محدودتراثر مشارکت مدیریت و قابلیت¬های بازاریابی بر مزیت رقابتی می¬پردازد.

قلمرو زمانی: از ابتدای مهر 1393 تا تیر 1394 انجام گرفته است.

قلمرو مکانی: قلمرو مکانی این تحقیق محدود به بانک رفاه کارگران استان کرمانشاه است.

فرضیه¬های پژوهش
الف) فرضیه های اصلی:
قابلیت¬های بازاریابی بر مزیت رقابتی در بانک رفاه کارگران اثر مثبت و معناداری دارد.
مشارکت مدیریت بر مزیت رقابتی در بانک رفاه کارگران اثر مثبت و معناداری دارد.

تعداد صفحات این پایان نامه :193

قیمت :17500 تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت  serderehi@gmail.com