پایان نامه ارشد

عنوان کامل پایان نامه :

 ارزیابی عملکرد مدیریت عرضه و خرید با بهره گیری از رویکردDEA

1چه کالایی بایستی خرید گردد؟

طرح کامل خرید بایستی برنامه‌ریزی شوند و همواره کالاهایی بایستی خرید شوند که انتظار فروش آن می رود، کالاهایی که می‌بایست خرید شوند می‌توان با کمک فروشندگان و دستگاه‌های ذی‌ربط فهرست آن را تنظیم نمود. پس از تنظیم فهرست خرید کالا، مدیر فروش بایستی به دقت آن را مورد مطالعه قرار دهد تا احتمالاً کالای غیر درخواستی و یا کالای اضافی خریداری نشود.

 

2-2-1-2چقدر بایستی خرید نمود؟

به هنگام خرید کالا بایستی دقت گردد که مقدار کالایی که خریداری می گردد معادل متوسط فروش همان کالا باشد و نیز بایستی توجه داشت که دوره خرید به نحوی بایستی تنظیم گردد که هیچ موقع موجودی کالا دچار کمبود و یا مازاد نشود. بایستی در نظر داشت که خرید کالای اضافی مشمول بهره بیشتر شده و در نتیجه ضرر و زیان شرکت را در پی خواهد داشت. قبل از سفارش کالا، موجودی کالا و نیز زمان تحویل کالا توسط فروشنده بایستی مورد مطالعه و دقت قرار گیرد. البته به این امر نیز بایستی توجه نمود که در مواقعی که احتمال کمبود تولید یک کالا یا محصول می رود خرید کالای اضافی نه تنها مانعی ندارد بلکه ضروری نیز می‌باشد که در چنین مواقعی نیز لزوماً بایستی هزینه بانکی را برای خرید اضافی لحاظ نمود. جمع‌آوری اطلاعات از بازارها و تولیدکنندگان مختلف در هنگام خرید می‌تواند کمک موثری در جهت بهترین روش ممکن عرضه کالا به مصرف‌کننده بنماید.

 

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

2-2-1-3 چه موقع بایستی خرید نمود؟

هنگامی که خرید کالایی به گونه منظم شکل میگیرد بایستی توجه نمود که موجودی چنین کالایی در بعضی از فصول سال و یا در ایام جشن‌ها بایستی چند روز قبل به مقصود عرضه به مصرف‌کنندگان تدارک گردد. در هنگام خرید کالاهای فصلی و یا کالاهایی که مورد نیاز ایام جشن‌ها می‌باشند بایستی دقت گردد که تقاضای خرید برای چنین کالاهایی نباید بیش از حد باشد. سفارش چنین کالاهایی بایستی در مواقعی صورت پذیرد که فروشنده آن کالا در همان زمان معین تحویل بدهد.

 

2-2-1-4 از کجا بایستی خرید گردد؟

خرید کالا از محل‌های خاصی که نسبت به آن کالا دارای شهرت باشند از اهمیت برخوردارند و این امر مسلماً بایستی مورد توجه مدیر خرید باشد و اطلاعات مربوط به آن نظیر تولید، رشد و بازار مناسب آن کالا جمع‌آوری گردد و چنانچه کسب اطلاعات برای شرکت میسر نباشد می‌تواند از طریق سایر شرکت‌ها که به چنین اطلاعاتی دسترسی دارند آن اطلاعات را اخذ نمایند. مدیر خرید و نیز اعضا کمیته خرید بایستی به این نکته دقیقاً توجه نماید تا این  که منافع شرکت تضمین گردد و کالاها از محل‌هایی خریداری شوند که برای شرکت منفعت در بر داشته باشد.

 

2-2-1-5 با چه نرخی بایستی خرید نمود؟

در هنگام خرید بایستی مجموع هزینه‌هایی که بر آن مترتب می‌باشد نظیر نوع خرید، مالیات، هزینه‌های بسته‌بندی، هزینه‌های حمل‌ونقل و سایر هزینه‌هایی که لازم می باشد تا آن کالا به شرکت برسد مورد محاسبه قرار گیرد. بایستی به خاطر داشت که نرخ کالا با در نظر داشتن کیفیت آن مورد ملاحظه قرار می‌گیرد و صرفاً قیمت پایین نمی‌تواند معیاری برای خرید کالا باشد. مأمور خرید بایستی از دانش لازم درمورد نوع، کیفیت و گروه کالا برخوردار باشد

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

این پژوهش باهدف ارزیابی عملکرد مدیریت عرضه و خرید، با بهره گیری از رویکرد DEA و به صورت مطالعه موردی در شرکت سایپا صورت پذیرفته می باشد.

 

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : ارزیابی عملکرد مدیریت عرضه و خرید با بهره گیری از رویکردDEA  با فرمت ورد