پایان نامه ارشد

عنوان کامل پایان نامه :

 ارزیابی عملکرد مدیریت عرضه و خرید با بهره گیری از رویکردDEA

2 مدیریت(زنجیره) عرضه(تأمین)

در سال‌های اخیر تمام سازمان‌های موجود در جهان با چالش‌های متعددی روبرو شده‌اند. این سازمان‌ها از یک سو به علت تغییر مداوم در نیازهای مشتریان بایستی سیاست تولید بر اساس مشتری را دنبال کنند و از سوی دیگر به علت رقابت شدید، محصولات خود را با قیمت پایین و کیفیت بالا به مشتریان عرضه کنند. این مسائل باعث شده می باشد تا اتخاذ تصمیمات بهینه و کارا در درون سازمان، نتواند به تنهایی راه را برای موفقیت یک سازمان هموار کند، بلکه کارا بودن سیستم‌های کلیه سازمان‌های پایین‌دستی و بالادستی تأثیر مستقیمی بر کامیابی سازمان در رسیدن به اهداف دارد. این دیدگاه نهایتاً منجر به پیدایش مفهوم جدیدی در مدیریت عملیات در دهه اخیر شده که به مدیریت عرضه معروف می باشد. در این مفهوم کلیه مراحلی که به گونه مستقیم یا غیرمستقیم در بر آورده ساختن نیازهای مشتریان سهیم هستند در یک زنجیره مرتبط باهم قرار می‌گیرند و به عنوان یک سیستم به آن نگریسته می گردد (میر غفوری و همکاران، 138:1382).

اقتصاد در حال توسعه ایران با معضلات عدیده‌ای در نظام توزیع کالا مواجه می‌باشد. گواه این مدعی عدم انطباق و رشد متوازن آن با سایر ابعاد و مؤلفه‌های توسعه اقتصاد ملی همچون نظام تولید و مصرف می‌باشد. به نحوی که کالاهای مورد نیاز با زمان‌بندی نامناسب، قیمت نامناسب و با پوشش بازار نامناسب به مصرف‌کنندگان ارائه می گردد. مانند علت های این امر را می‌توان در نظام سنتی توزیع کالا که اکثراً بر اساس خرده‌فروش استوار می باشد جست و جو نمود. از این رو پیاده‌سازی نظام‌های جدید مدیریت تولید و عملیات در حوزه توزیع کالا همچون مدیریت عرضه، تأثیر بسزایی را در توسعه اقتصادی و به تبع آن رفاه شهروندان به دنبال خواهد داشت (اصغری زاده و قاسمی، 99:1388).

هدف مدیریت عرضه عبارت می باشد از مرتبط ساختن محیط بازار، شبکه توزیع، فرآیند تولید و فعالیت‌های پشتیبانی به صورتی که مشتریان در سطوحی بالاتر و البته با هزینه پایین تر خدمات مورد نیاز را دریافت دارند (کریستوفر، 1999)

مدیریت عرضه وجود  زنجیره عرضه را موجب می گردد، در اصل زنجیره عرضه، حد واسطه‌ای میان بازار و طبقات مختلف می باشد. زنجیره عرضه از آغاز تجارت وجود داشته می باشد، اما ریشه‌های مدرن آن را بایستی حدود 80 سال پیش جست و جو نمود. این باور که مدیریت عرضه می‌تواند شرکت‌ها را پیش روی مشتریان پاسخگوتر و در نتیجه سودآورتر سازد، باعث شده مدیران بر ارتقا فرآیند زنجیره عرضه تاکید بیشتری داشته باشند (عظیمی، 133:1383)

 

2-2-3 مدیریت عرضه و خرید[1]

امروزه شرکت‌ها دریافته‌اند که بخش خرید آن‌ها می‌تواند به گونه فزایندهای در افزایش کارایی و اثربخشی آن‌ها موثر باشد و به همین دلیل شیوه‌های خریدشان را تغییر داده و کوشش در انتخاب شیوه مناسب دارند به طوری که بتواند اهداف استراتژیک و خرید شرکت را برآورده سازد. برای تحقق این امر بایستی در جستجوی تأمین‌کنندگان شایسته و استراتژیک بود و با آن‌ها روابط مستقر نمود تا بتوان با همکاری آن‌ها به مزایای رقابتی دست پیدا نمود. در این راستا توصیه می گردد صنایعی مانند صنعت خودرو و صنایع هوافضا و صنایع نفت که تأمین‌کنندگان زیادی دارند از این راه حل برای بهبود ارتباط با تأمین‌کنندگان بهره گیرند (میان آبادی، 1389).

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

[1] Purchase and supply management

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

این پژوهش باهدف ارزیابی عملکرد مدیریت عرضه و خرید، با بهره گیری از رویکرد DEA و به صورت مطالعه موردی در شرکت سایپا صورت پذیرفته می باشد.

 

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : ارزیابی عملکرد مدیریت عرضه و خرید با بهره گیری از رویکردDEA  با فرمت ورد