دانلود پایان نامه ارشد

عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه تاثیر مدیریت انتظامی درمقابله با قاچاق کالا

بازارچه های مرزی

واردات کالا به کشور از طریق مناطق آزاد، بازارچه های مرزی[1]، شرکتهای تعاونی مرز نشین، ملوانان، پیله وران، کارکنان شناورها، کالاهای وارد شده با لنج، و در نهایت توسط مسافران که به کشور وارد می گردد غیر قانونی و قاچاق نیست ، بلکه به صورت کاملاً قانونی و بر اساس قوانین و مقررات انجام می شود. لیکن مسئله این می باشد که از طرفی با وضع مقررات سخت گیرانه کوشش می گردد که از واردات کالاهای اکثراً مصرفی و لوکس جلوگیری به اقدام آید، اما از طرف دیگر، با ایجاد مجراهای متعدد، راه برای واردات این گونه کالاها به کشور باز وهموار شده می باشد. پس، درعمل می بینیم که قوانین و مقررات کشور طی سالهای گذشته به گونه ای وضع گردیده که ورود کالا از طریق متعارف عملاً دشوار انجام می شود. درعوض، راه های متعدد غیر متعارف برای واردات کالا ایجاد شده می باشد. نتیجه این شده می باشد که مردم به فکر واردات کالا از مناطق آزاد، بازارچه های مرزی، و … می افتند.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

بازارچه های مرزی، که با هدف بهبود معیشت مرزنشینان ورفع محرومیت از مناطق مرزی تشکیل شده بود، به تدریج از هدف اصلی خود دور شده و امروزه به مأمنی برای سرمایه داران و وارد کنندگان عمده کالا تبدیل شده می باشد. بهره مرزنشینان از چنین تسهیلاتی به حداقل خود رسیده و سود اصلی عاید دیگران شده وصرفاً باربری و مشاغل پست درجا به جایی کالا نصیب محرومان مرزنشین شده می باشد.

کالای تجاری را که از طریق ثبت سفارش نمی توان وارد نمود، از طریق تعاونی مرزنشینان وارد می گردد و این کالای وارداتی به هیچ وجه بین اعضای تعاونی تقسیم نمی گردد، بلکه یکجا و به صورت حواله فروخته می گردد. استانداری ها و فرمانداری ها نیز که بایستی ناظر بر تحقق اهداف بازارچه های مرزی باشند در اقدام به واسطه هایی برای وارد کنندگان کالا تبدیل شده اند .در مجموع، بازارچه های مرزی محل مطمئنی برای واردات کالای تجاری و فرار از پرداخت حقوق قانونی دولت در واردات شده می باشد . (سیف،1387،ص65-ص66).

3- گذر مرزی

قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1368، برای تسهیل عبور ساکنان مرزی و ملاقات و دیدار بستگان و آشنایان دو طرف مرز ، یادداشت تفاهمی بین آن کشور و ایران به امضای نمایندگان دو دولت رسیده و علناً مرزهای دو کشور گشوده شده بود. برای این کار مجوزی دارای اعتبار یکساله با تأیید فرمانداری ها توسط مرزبانی نیروی انتظامی با عنوان «گذر مرزی» صادر می گردید و افراد سالی چهار مرتبه تا محدوده 45 کیلومتری می توانستند تردد کنند. نکته قابل توجه این می باشد که بخش اعظمی از کالاهای ترانزیتی، اغلب کفش و پوشاک، که وارد مرزآذربایجان می گردد از مرز ایران (آستارا) می گذرد و پس از تخلیه در آن سوی مرز توسط مسافران گذر مرزی ایرانی و آذری و با سازماندهی توسط دلالان و «چتر بازان[2]» وارد ایران می گردد. این کار ضربات اقتصادی مهلکی بر صنایع وشرکتهای تولیدی پوشاک داخلی وارد می کند علاوه بر آن عده زیادی از شهروندان آستارایی و جوانان روستایی اطراف کار اصلی خود(کشاورزی و دامداری) را رها کرده و به دلالی و چتربازی و بهره گیری از معافیت های این چنینی روی آورده اند و این موجب درگیری و اغتشاش در محیط گمرک شده می باشد . (همان، صص66-68)

[1] – محوطه ای می باشد محصور، واقع در نقطه صفر مرزی و درجوار گمرکات که از این بازارچه ها تشریفات ترخیص کالا طبق تفاهم نامه های منعقد شده بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همجوار انجام می شود. (محمودی،1388،ص77)

 

[2] -تعریف چتربازی: اگر ارزش کالایی که بدون تشریفات قانونی وارد کشور می گردد کمتر از یک میلیون تومان باشد، گمرک موضوع را بدون ارجاع به دادگاه حل وفصل می کند. این فرآیندباعث می گردد که سودجویان اقدام به واردات مکررکالاتا سقف مبلغ مذکور نمایند؛که به عاملان،چتربازو به فرآیندآن چتربازی گویند.(واژنامه اقتصاد پنهان،1387،ص35)

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

  • هدف اصلی:

هدف اصلی عبارت می باشد از؛ شناسایی اندازه تاثیر مدیریت انتظامی درمقابله با قاچاق کالا

  • اهداف فرعی:

1- شناخت اندازه تاثیر قوانین درمقابله با قاچاق کالا

2- شناخت اندازه تاثیر تجهیزات در مقابله با قاچاق کالا

3- شناخت اندازه تاثیر منابع انسانی در مقابله با قاچاق کالا

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : مطالعه تاثیر مدیریت انتظامی درمقابله با قاچاق کالا  با فرمت ورد